Proč není u aut pořizovací cena to nejdůležitější?

O celkové ekonomické výhodnosti firemního auta rozhoduje pořizovací cena jen z malé části. Jsou i jiné důležité položky, které mohou levný vůz prodražit až o stovky tisíc Kč.

Co od aut ve firmě očekáváte?

Auta jsou nákladová položka. Sama o sobě firmě nevydělávají peníze. Je tedy třeba vyvážit jejich nákladovost a užitek pro firmu a eliminovat možná rizika, a to jak finanční, tak bezpečnostní.

Jak tedy zvolit správně?

Naprostá většina firem se snaží dosáhnout úspor, ale jde na to cestou krátkodobých a okamžitých efektů, což je v důsledku řešení dražší. Rovněž tak většina firem se orientuje na cenu vstupů a nákupů, ale posuzuje je izolovaně a ne v celkových souvislostech.

Převažuje snaha o koupi levných vozů a levného financování, ale klíčovým pojmem jsou CELKOVÉ NÁKLADY NA VLASTNICTVÍ (UŽÍVÁNÍ) vozu – tzv. TCO (Total Costs of Ownership). Tento přístup znamená výběr vozů, financování a dalších souvisejících služeb ne podle aktuálně nejvýhodnější ceny jednotlivých nakupovaných výrobků a služeb, ale podle souhrnně nejvýhodnější ceny VŠECH položek po celou dobu užívání vozidla. Znamená to například, že dražší vůz s nižší spotřebou a nižšími servisními náklady vyjde ve výsledku výhodněji než vůz levnější, ale poruchovější a náročnější na spotřebu. Dalším příkladem je preference vozu levnějšího, který si ale neudrží takovou zůstatkovou hodnotu jako vůz na vstupu dražší, a celkový propad hodnoty vozu po několika letech využívání je tak vyšší, než rozdíl v nákupní ceně.

Dražší, nebo levnější vůz?

Poslední věta předchozího odstavce je poměrně důležitá. Nejpoužívanějšími vozy v českých autoparcích jsou vozy kategorie C (nižší střední třída). Dáme-li si tu práci a v ne vždy zcela funkčních konfigurátorech pěti nejrozšířenějších značek sestavíme vozy srovnatelné výbavy, výkonů a příslušenství, zjistíme, že je mezi nimi velký cenový rozdíl – až 180.000 Kč (samozřejmě se jedná o nejrozšířenější značky, nikoliv o prémiové vozy). Takže je možné koupit vůz za 460.000 Kč, ale také za 280.000 Kč – a oba na první pohled nabízejí totéž. Který z nich si vybrat? Ten nejlevnější, nejdražší, nebo zvolit střední cestu? 

Celková cena vozu však není tím rozhodujícím prvkem, který bude po např. 3 letech předurčovat celkovou finanční náročnost provozování tohoto vozu. Jistě lze namítnout, že rozdíl 180.000 Kč se za tři roky nemůže v žádném případě zaplatit, ale realita není tak jednoznačná. 

Výše bylo zmíněno, že ukazatel TCO je nejobjektivnějším ukazatelem ekonomiky provozování firemních vozových parků. Je však užíván doposud velmi zřídka (dle průzkumů se jím řídí jen 8% firem v ČR), neboť nejsou veřejně k dispozici údaje o TCO pro jednotlivé značky, modely a režimy využívání vozů a firmy nemají konsolidované údaje o celkové nákladovosti svých aut k dispozici.

Co vše TCO zahrnuje?

TCO = veškeré náklady s pořízením / nájmem / užíváním vozu spojené – (minus) cena získaná za jeho prodej (je-li ve vlastnictví nebo je pořízen formou finančního leasingu). U operativního leasingu je pak výpočet jednodušší – souhrn měsíčních splátek + palivo minus vyúčtované přeplatky či nedoplatky (kilometry) a doplatky za nadměrné opotřebení. Při podrobnějším rozboru vypadá souhrn položek následovně:

  1. Nákupní cena - zůstatková hodnota tj. prodejní cena ojetého vozu plus náklady  na financování (finanční leasing, úvěr) anebo součet všech splátek u operativního leasingu
  2. Servisní náklady v rámci pravidelných prohlídek
  3. Náklady na pojištění (není-li započteno ve splátce operativního leasingu)
  4. Náklady na palivo
  5. Náklady na pneumatiky (nejsou-li započteny ve splátce operativního leasingu)
  6. Náklady na mimozáruční opravy a následky zaviněných dopravních nehod (spoluúčast)
  7. Náklady na výcvik a trénink řidičů
  8. Administrativní náklady
  9. Další související náklady

Dle značky, modelu a režimu využívání představují 30-50% TCO náklady na palivo a 30-50% TCO představuje ztráta zůstatkové hodnoty vozidla. Z více než jedné třetiny až poloviny lze tedy TCO ovlivnit výběrem správného vozu, resp. takového, který má nejnižší propad ceny, a toto je dáno výhradně trhem, respektive poptávkou po těchto ojetých vozech. 

Snížením nákladů na palivo (spotřeba a způsob jízdy) o 10% a snížením zůstatkové ztráty o 20% (výběr vhodného vozu) lze dosáhnout OKAMŽITÉ úspory 9-15%.

Úspora tedy nespočívá ve snížení ceny auta, ale ve snížení potenciálních vícenákladů.

Stručně řečeno, největší rozdíly v TCO představují dvě položky: spotřeba paliva zásadně ovlivněná způsobem jízdy a kontrolou využívání pohonných hmot a zůstatková hodnota. Tématem úsporné jízdy se zabýváme zde, pojďme se tedy podívat na problematiku zůstatkové hodnoty.

Co ovlivňuje zůstatkovou hodnotu?

Na tuto otázku dokážou velmi dobře odpovědět zejména obchodníci s ojetými vozy, kteří vědí, o jaké vozy je zájem na trhu ojetin, a které jim za plotem stojí delší dobu či jsou dokonce za rozumnou částku neprodejné. Ojetiny kupují zpravidla privátní osoby a jejich rozhodování není zdaleka vždy v souladu s přáním marketingových pracovníků automobilek. Pokud pomineme tzv. „sen českého chalupáře“, mají zpravidla daný rozpočet a do toho se chtějí vejít s tím, že nemají jasnou volbu předem. Jistě, mohou mít nějaké preference či naopak výhrady k některým značkám, ale zpravidla jsou ochotní se vážně zaobírat myšlenkou na volbu ze tří až pěti značek a dost často váhají i mezi kategoriemi.

Zůstatkovou hodnotu vozů ovlivňují faktory emocionální i věcné. Mezi ty první patří zejména:

  • Image značky na českém trhu, a to ještě různě pro různé cílové skupiny a účel užívání vozu
  • Všeobecné povědomí o značce včetně setrvačných znalostí a „šeptandy“ z minulosti
  • Vztah budoucího majitele ke konkrétní značce a kategorii – někdo by si nikdy nekoupil SUV, protože je kolem nich budována pověst neekologických vozů, někdo naopak chce SUV proto, aby vytřel zrak sousedovi, mohl pohodlně nastoupit a vystupit, cítil se bezpečněji a podobně.

Mezi věcné argumenty ovlivňující zůstatkovou hodnotu pak patří zejména tyto:

  1. V první řadě stav vozidla, a to včetně interiéru
  2. Transparentnost vozidla – servisní knížka, ideálně i report o transparentnosti vozu od respektované autority (v ČR Cebia)
  3. Motor – je zájem spíše o menší motory a v poslední době více o dieselové než benzinové
  4. Převodovka – pomalu, ale jistě se i na trhu ojetin oceňují vozy s automatickou převodovkou, a je o ně zájem
  5. Klimatizace je nutností, a to i v malých vozech
  6. Cenu vozu výrazně snižuje, jedná-li se o třídvéřovou karosérii
  7. V ČR jsou velmi žádané vozy ve verzi kombi
  8. Nedostatečná nebo naopak předimenzovaná výbava – v prvním případě o vozy není takový zájem, ve druhém pak je pokles ceny naddimenzované výbavy vyšší než pokles hodnoty zbytku vozu (mezi typické prvky patří kožený interiér, vestavěná navigace apod.)
  9. Barva vozu – bílý je sice na začátku nejlevnější, ale mezi kupci o ně není takový zájem a raději upřednostní vůz s metalízou

Nelze samozřejmě říci, že nejvýhodnější vozy jsou stříbrné kombíky s 1,6 litrovým vznětovým motorem. Přesto si lze vybrat tak, aby vozy vašim lidem vyhovovaly a přitom jejich celkový provoz nestál více, než musí.

Chcete poradit s tímto tématem?

Náš tým doporučuje: 

Výběr z tipů

Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

  1. Možnosti nákupu letelek
  2. Na co si dát pozor
  3. Jak se vyznat v cenové džungli
  4. Kdy spolupracovat se specialisty
Číst více

Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

  1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
  2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
  3. Které jsou spíše zbytečné?
Číst více

Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

  • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
  • Co vám přinese CNG pohon?
  • Jaké jsou výhody hybridních aut?
  • A co elektromobily, mají už smysl?
Číst více