Kolik vlastně stojí firemní auta?
Víte, že na každém firemním autě, které Vaše firma provozuje, můžete ušetřit až 20% nákladů, tedy u běžných vozů kolem 40.000 Kč ročně? Uspořit se dá na způsobu pořízení vozu, jeho provozování a údržby, a to bez omezení rozsahu užívání, na které jste zvyklí. Jak je to možné? A jak na to?
Český automobilový trh je dost nepřehledný, skoro všechny značky se předhánějí v nabídkách slev a zvýhodnění, a je velmi těžké určit, které auto v dané kategorii je nejlevnější na pořízení nebo nejvýhodnější z hlediska celkových nákladů. Jedná se přitom o dva významně odlišné úhly pohledu.
Pojďme si nejprve ukázat rozdíly na konkrétních číslech. A pak říci, co si z toho odnést pro správný výběr firemních aut.
1. Kolik vlastně stojí firemní auto?
Cena zaplacená při pořízení vozu je pouze jedním výdajů spojených s firemními auty. O skutečné výhodnosti koupě rozhodují celkové náklady, které nás stojí firemní auto po celou dobu používání. Jaký je mezi oběma údaji vztah? Ukažme si to na konkrétních číslech.
V následujícím grafu je uvedeno srovnání 7 vozů nižší střední třídy (jednotlivé značky označené A-G), které jsou v českých firmách nejčastěji využívány. Kalkulace celkových nákladů je provedena pro situaci, kdy je vůz ve firmě používán 3 roky a celkově najede 90.000 km.
Co z porovnání vyplývá?
- Vůz A s nejvyšší pořizovací cenou má i nejvyšší celkové náklady a vůz s nejnižší cenou G má nejnižší celkové náklady. Zatímco je však rozdíl v pořizovací ceně skoro 100 tisíc Kč, v celkových nákladech je rozdíl jen necelých 60 tisíc korun.
- Vůz C má pořizovací cenu vyšší než vozy D, E a F, jeho celkové náklady jsou ale nižší. Koupě dražšího vozu je tedy výhodnější.
- Podobná situace je mezi vozy C a F – rozdíl v ceně 34 tisíc Kč znamená jen o 7 tisíc Kč vyšší celkové náklady. Vůz F je tedy oproti vozu C levnější nikoliv o 35 tisíc, ale jen o 7 tisíc korun.
2. Co je a není důležité
Celkové náklady na auto, označované někdy anglicky "TCO - Total Costs of Operation" nebo "Total Cost of Ownership", lze rozdělit následovně:
- Ztráta hodnoty auta = rozdíl mezi pořizovací cenou auta a cenou za niž je prodáno ojeté
- Náklady na palivo
- Náklady na servis, údržbu a opravy
- Pojištění
- Pneumatiky
- Další náklady
Nás samozřejmě nejvíce zajímají ty složky, které mají na celkových nákladech nejvyšší podíl. Konkrétní čísla pro vybraných 7 vozů ukazuje následující graf.
V porovnání je vidět, že největší vliv má ztráta hodnoty vozu a spotřeba paliva. Tyto hodnoty také nejvíce kolísají. Například mezi vozem A a E je rozdíl ve spotřebě 16 tisíc Kč.
3. Ztráta hodnoty - nejdůležitější část celkových nákladů
Ztráta hodnoty je tedy největší složkou celkových nákladů. V cenících prodejců aut ani na faktuře ji ovšem nenajdeme. Tam je pouze pořizovací cena. Jaký typický vztah mezi oběma údaji? Následující graf zobrazuje vztahy mezi pořizovací cenu a ztrátou hodnoty u výše vybraných vozů.
Z porovnání je vidět, že ztráta hodnoty se pohybuje mezi 1/2 a 1/3 pořizovací ceny, což je docela významné kolísání. U méně obvyklých vozů se mohou hodnoty lišit i více, a to oběma směry. Například u vozu B je ztráta hodnoty velmi podobná vozu D s pořizovací cenou o 30.000 Kč nižší. Z pohledu ztráty hodnoty jsou tedy vozy v podstatě stejné.
Jak tedy vybírat správně firemní auta?
Správný výběr firemních aut má základní pravidlo, má-li to být volba ekonomicky efektivní. Při výběru nového auta porovnáme několik alternativ s pomocí základního propočtu – vybereme si to auto, které má:
- nejnižší očekávanou ztrátu hodnoty tj. pořizovací cenou poníženou o cenu obdobného modelu na trhu ojetých vozů po 3-4 letech provozu,
- nejnižší spotřebu paliva, která je mimochodem u nových vozů výrazně nižší než u vozů z přechozích let.
To je úplně první síto, přes které je dobré vybírat. Následně je pro zbylé kandidáty vhodné dotázat se na servisní náklady. Zde je třeba počítat s tím, že dealeři nebudou příliš ochotní tyto údaje sdělovat (často je ani prodejci neznají, je tedy dobré se obrátit na pracovníky v servisu dané značky). Stejně tak mohou být zajímavé náklady na financování. Ty při některých typech úvěrování dosahují RPSN až 40%.
Jak se podobným úvahám vyhnout... a přitom ušetřit?
Zdají se vám předchozí úvahy složité? Máte pravdu, provozovat firemní auta efektivně opravdu není jednoduché. A proto vznikly společnosti, které se na danou oblast specializují.
- Nabízejí pak dlouhodobý pronájem aut, nazývaný také operativní či full-servis leasing. Nejenom, že vám poradí se správným výběrem aut, ale i je za vás za výhodných podmínek nakoupí, provozují a následně prodají. Díky velkému objemu nákupu vozů, ale i servisních služeb, pneumatik, pojistek a dalších položek dosáhnou množstevní slevy, na kterou běžný provozovatel firemních aut nedosáhne. O část této slevy se podělí se svými zákazníky, kteří si od ní auta pronajímají, a samozřejmě si část ponechají jakožto svůj zisk. Z dlouhodobého porovnání provozování firemních aut v majetku a formou takovéhoto pronájmu pak vychází ona úspora až do výše 40.000 ročně na jednom autě. Podrobnosti naleznete zde.
- Ne každý je ovšem připraven auta nekupovat ale pronajímat. I tehdy lze část starostí a nákladů ušetřit. Cestou je využití servisních smluv resp. externí správy firemních aut. Více najdete zde.
Závěrem
Naprostá většina firem v ČR neví přesně, kolik ji stojí mobilita jejich zaměstnanců a jaké jsou náklady na firemní auta. Tyto náklady povětšinou detailně sledují jen velké firmy. Ale vyplatí se to i firmám s menším vozovým parkem. Alternativou pak je svěřit starosti o auta někomu jinému.
Chcete poradit s tímto tématem?
Tipy
Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky
- Možnosti nákupu letelek
- Na co si dát pozor
- Jak se vyznat v cenové džungli
- Kdy spolupracovat se specialisty
Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?
- Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
- Které prvky výbavy opravdu využijete?
- Které jsou spíše zbytečné?
Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům
- Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
- Co vám přinese CNG pohon?
- Jaké jsou výhody hybridních aut?
- A co elektromobily, mají už smysl?