Kolik vlastně stojí firemní auta?

Víte, že na každém firemním autě, které Vaše firma provozuje, můžete ušetřit až 20% nákladů, tedy u běžných vozů kolem 40.000 Kč ročně? Uspořit se dá na způsobu pořízení vozu, jeho provozování a údržby, a to bez omezení rozsahu užívání, na které jste zvyklí. Jak je to možné? A jak na to? 

Český automobilový trh je dost nepřehledný, skoro všechny značky se předhánějí v nabídkách slev a zvýhodnění, a je velmi těžké určit, které auto v dané kategorii je nejlevnější na pořízení nebo nejvýhodnější z hlediska celkových nákladů. Jedná se přitom o dva významně odlišné úhly pohledu.

Pojďme si nejprve ukázat rozdíly na konkrétních číslech. A pak říci, co si z toho odnést pro správný výběr firemních aut.

1. Kolik vlastně stojí firemní auto?

Cena zaplacená při pořízení vozu je pouze jedním výdajů spojených s firemními auty. O skutečné výhodnosti koupě rozhodují celkové náklady, které nás stojí firemní auto po celou dobu používání. Jaký je mezi oběma údaji vztah? Ukažme si to na konkrétních číslech.

V následujícím grafu je uvedeno srovnání 7 vozů nižší střední třídy (jednotlivé značky označené A-G), které jsou v českých firmách nejčastěji využívány. Kalkulace celkových nákladů je provedena pro situaci, kdy je vůz ve firmě používán 3 roky a celkově najede 90.000 km.

Kolik stojí firemní auta - Pořizovací cena a celkové náklady

Co z porovnání vyplývá?

  1. Vůz A s nejvyšší pořizovací cenou má i nejvyšší celkové náklady a vůz s nejnižší cenou G má nejnižší celkové náklady. Zatímco je však rozdíl v pořizovací ceně skoro 100 tisíc Kč, v celkových nákladech je rozdíl jen necelých 60 tisíc korun.
  2. Vůz C má pořizovací cenu vyšší než vozy D, E a F, jeho celkové náklady jsou ale nižší. Koupě dražšího vozu je tedy výhodnější. 
  3. Podobná situace je mezi vozy C a F – rozdíl v ceně 34 tisíc Kč znamená jen o 7 tisíc Kč vyšší celkové náklady. Vůz F je tedy oproti vozu C levnější nikoliv o 35 tisíc, ale jen o 7 tisíc korun.

2. Co je a není důležité

Celkové náklady na auto, označované někdy anglicky "TCO - Total Costs of Operation" nebo "Total Cost of Ownership", lze rozdělit následovně:

  1. Ztráta hodnoty auta = rozdíl mezi pořizovací cenou auta a cenou za niž je prodáno ojeté
  2. Náklady na palivo
  3. Náklady na servis, údržbu a opravy
  4. Pojištění
  5. Pneumatiky
  6. Další náklady

Nás samozřejmě nejvíce zajímají ty složky, které mají na celkových nákladech nejvyšší podíl. Konkrétní čísla pro vybraných 7 vozů ukazuje následující graf.

Kolik stojí firemní auta - Složení celkových nákladů

V porovnání je vidět, že největší vliv má ztráta hodnoty vozu a spotřeba paliva. Tyto hodnoty také nejvíce kolísají. Například mezi vozem A a E je rozdíl ve spotřebě 16 tisíc Kč.

3. Ztráta hodnoty - nejdůležitější část celkových nákladů

Ztráta hodnoty je tedy největší složkou celkových nákladů. V cenících prodejců aut ani na faktuře ji ovšem nenajdeme. Tam je pouze pořizovací cena. Jaký typický vztah mezi oběma údaji? Následující graf zobrazuje vztahy mezi pořizovací cenu a ztrátou hodnoty u výše vybraných vozů.

Kolik stojí firemní auta -Ztráta hodnoty

Z porovnání je vidět, že ztráta hodnoty se pohybuje mezi 1/2 a 1/3 pořizovací ceny, což je docela významné kolísání. U méně obvyklých vozů se mohou hodnoty lišit i více, a to oběma směry. Například u vozu B je ztráta hodnoty velmi podobná vozu D s pořizovací cenou o 30.000 Kč nižší. Z pohledu ztráty hodnoty jsou tedy vozy v podstatě stejné.

Jak tedy vybírat správně firemní auta?

Správný výběr firemních aut má základní pravidlo, má-li to být volba ekonomicky efektivní. Při výběru nového auta porovnáme několik alternativ s pomocí základního propočtu – vybereme si to auto, které má:

  1. nejnižší očekávanou ztrátu hodnoty tj. pořizovací cenou poníženou o cenu obdobného modelu na trhu ojetých vozů po 3-4 letech provozu,
  2. nejnižší spotřebu paliva, která je mimochodem u nových vozů výrazně nižší než u vozů z přechozích let.

To je úplně první síto, přes které je dobré vybírat. Následně je pro zbylé kandidáty vhodné dotázat se na servisní náklady. Zde je třeba počítat s tím, že dealeři nebudou příliš ochotní tyto údaje sdělovat (často je ani prodejci neznají, je tedy dobré se obrátit na pracovníky v servisu dané značky). Stejně tak mohou být zajímavé náklady na financování. Ty při některých typech úvěrování dosahují RPSN až 40%.

Jak se podobným úvahám vyhnout... a přitom ušetřit?

Zdají se vám předchozí úvahy složité? Máte pravdu, provozovat firemní auta efektivně opravdu není jednoduché. A proto vznikly společnosti, které se na danou oblast specializují.

  • Nabízejí pak dlouhodobý pronájem aut, nazývaný také operativní či full-servis leasing. Nejenom, že vám poradí se správným výběrem aut, ale i je za vás za výhodných podmínek nakoupí, provozují a následně prodají. Díky velkému objemu nákupu vozů, ale i servisních služeb, pneumatik, pojistek a dalších položek dosáhnou množstevní slevy, na kterou běžný provozovatel firemních aut nedosáhne. O část této slevy se podělí se svými zákazníky, kteří si od ní auta pronajímají, a samozřejmě si část ponechají jakožto svůj zisk. Z dlouhodobého porovnání provozování firemních aut v majetku a formou takovéhoto pronájmu pak vychází ona úspora až do výše 40.000 ročně na jednom autě. Podrobnosti naleznete zde.
  • Ne každý je ovšem připraven auta nekupovat ale pronajímat. I tehdy lze část starostí a nákladů ušetřit. Cestou je využití servisních smluv resp. externí správy firemních aut. Více najdete zde.

Závěrem

Naprostá většina firem v ČR neví přesně, kolik ji stojí mobilita jejich zaměstnanců a jaké jsou náklady na firemní auta. Tyto náklady povětšinou detailně sledují jen velké firmy. Ale vyplatí se to i firmám s menším vozovým parkem. Alternativou pak je svěřit starosti o auta někomu jinému.

Chcete poradit s tímto tématem?

Náš tým doporučuje: 

Výběr z tipů

Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

  1. Možnosti nákupu letelek
  2. Na co si dát pozor
  3. Jak se vyznat v cenové džungli
  4. Kdy spolupracovat se specialisty
Číst více

Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

  1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
  2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
  3. Které jsou spíše zbytečné?
Číst více

Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

  • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
  • Co vám přinese CNG pohon?
  • Jaké jsou výhody hybridních aut?
  • A co elektromobily, mají už smysl?
Číst více