Kolik stojí firmu “neslušně” jezdící řidič a co s tím?

Většina uživatelů firemních aut s nimi prostě „jezdí“. Každá jízda ovšem něco stojí. Kolik můžeme ušetřit, pokud naši řidiči jezdí "slušně"? 

Kolik stojí firmu "neslušný řidič"?

Na zacházení s vozy záleží, to je všem jasné. Ale jaké ekonomické dopady mají rozdílné způsoby péče o vůz a jízdního stylu? Zkoušeli jste si je někdy spočítat?

Pojďme si rozebrat náklady na typický služební vůz kategorie B (u nás nejčastěji Škoda Fabia), provozovaný dvěma lidmi, z nich jeden řídí obezřetně a s respektem ke svému okolí i vozu, zatímco druhý jezdí agresivně, což bohužel je u služebních řidičů častý jev. Prvnímu říkejme pro jednoduchost „slušný“ řidič, druhému „neslušný“. Jedná se o vůz, provozovaný po dobu 3 let, s celkovým nájezdem 120 tisíc kilometrů. Údaje jsou uvedeny v Kč. 

 

Vícenáklady „slušného“ řidiče

Vícenáklady „neslušného“ řidiče

Prostoje při servisních prohlídkách, nutných kvůli agresivnímu způsobu jízdy

0

6 000

Náklady na servisní prohlídky, nutné kvůli agresivnímu jízdnímu stylu (brzdové destičky, pneumatiky,…)

0

40 000

Nadměrné administrativní náklady

0

5 000

Prostoje kvůli drobným nehodám

0

10 000

Zvýšená spotřeba paliva

0

50 000

Spoluúčast za dvě drobné nehody

0

10 000

Nevýhodný prodej ojetiny kvůli nadměrnému opotřebení

0

15 000

Celkem

0

136 000

 

Náklady na vůz „neslušného“ řidiče jsou tedy za 3 roky o 136 000 Kč vyšší, než by mohly být. Co to mimo jiné znamená?

  • Jestliže jsou tedy kilometrové náklady „slušného“ řidiče ve výši 4,60 Kč, pak náklady toho „neslušného“ jsou o více než 1 Kč vyšší, skoro o 25%. 
  • Máte-li ve firmě polovinu „neslušných“ řidičů, jsou vaše náklady na provoz aut zcela zbytečně vyšší o více než 10%, než by mohly být.
  • 4 „neslušní“ řidiči zbytečně spotřebují prostředky na provoz 1 vozu „slušného“ řidiče.

Kde přesně se vícenáklady berou?

Způsobem péče o vůz a stylem jízdy lze tedy ušetřit nemalé peníze. Jak? Přizpůsobit jízdu se zřetelem na:

  1. nízké opotřebování vozu,
  2. odbourání nadbytečných výměn a oprav, 
  3. vyhnutí se drobným kolizím,
  4. nízkou spotřebu paliva.

Pojďme se na jednotlivé oblasti podívat podrobněji.

Způsob jízdy se zřetelem na...

Co zahrnuje a proč to dělat

1. Nízké opotřebování vozu

 

  • Čím je vůz méně opotřebován, tím lépe se jako ojetý prodá.
  • Opotřebování lze rozdělit na „omlácení“ – tedy poškození laku a karoserie, a „vymlácení“, tedy poškození a nadměrné opotřebování zejména motoru a podvozku.
  • Obojí závisí na způsobu jízdy a chování řidiče vůči provozu i vozu samotnému.
  • Agresivní jízda (často již se studeným motorem) vede k nevratnému poškození mechanických a drahých součástí vozu.
  • Způsobem jízdy neovlivnitelná, ale důležitá je i péče o interiér – prokouřený, špinavý a poškozený interiér může představovat až několik desítek tisíc ztráty v ceně ojetiny.
2. Odbourání nadbytečných výměn a oprav 

     

    • Zčásti souvisí s bodem 1.
    • Týká se zejména opotřebování brzdových destiček a kotoučů a pneumatik – agresivní jízda vede až k zdvojnásobení nákladů oproti jízdě klidné tzv. „defenzivní“.
    • Patří sem i péče o správný tlak v pneumatikách – měření 1x měsíčně dokáže ušetřit částku kolem deseti tisíc Kč za rok.
    3. Vyhnutí se drobným kolizím 
    • Jízda s akcentem na přizpůsobení se podmínkám provozu (počasí, stav silnice) i provozu samotnému.
    • Opět souvisí s pojmem „defenzivní“ jízda.
    4. Nízkou spotřebu paliva

       

      • Největší položka rozdílu mezi „slušným“ a „neslušným“ řidičem.
      • Rozdíl u běžného vozu může být a ž v řádu 3 litry / 100 km.
      • Jízda s akcentem na spotřebu paliva neznamená jízdu loudavou a pomalou, ale jízdu adekvátní podmínkám (a samozřejmě i pravidlům provozu) a s pozorností věnovanou provozu (brzdění omezené na minimum, plynulá akcelerace,…) – opět jsme u termínu „defenzivní jízda“.

       

      Ve výše uvedeném přehledu opakovaně zazněl termín DEFENZIVNÍ JÍZDA. Co to tedy je?

      Jak tedy jezdit "slušně"?

      Základní principy defenzivní jízdy lze shrnout následovně:

      1. Jezděte tak, abyste se nedostali vy ani vámi řízené vozidlo až k limitu svých možností.
      2. Vždy pozorně sledujte vozovku a její nejbližší okolí.
      3. Snažte se předvídat chování ostatních účastníků silničního provozu.
      4. Každý jízdní úkon provádějte až po pečlivém vyhodnocení situace.
      5. Své úmysly dávejte najevo zřetelně a včas.
      6. Nejezděte rychle tam, kam nevidíte.
      7. Zachovávejte dostatečný odstup.
      8. Při plánování jízdy počítejte s dostatečnou časovou rezervou.
      9. Buďte připraveni ustoupit druhým, i když pravidla hovoří ve váš prospěch.
      10. Počítejte s chybami ostatních účastníků silničního provozu.

      To se samozřejmě nedá naučit ihned, vyžaduje to jistou řidičskou praxi, což znamená alespoň 100 tisíc kilometrů ve smíšeném provozu a zejména vůli.

      Řidiče je třeba motivovat pozitivně či negativně. Řada firem používá soutěž o nejnižší spotřebu paliva včetně odměnění vítězů a věřte, že to vůbec neznamená, že by se řidiči na silnici loudali a nestíhali plnit své pracovní povinnosti. Jediný, kdo je smutný, jsou čerpací stanice a stát. Ten, kdo jezdí agresivně, může dostat horší / slabší / menší vůz. Motivační může být už jen zveřejnění reálných nákladů na provoz vozů, které "místo na auta mohly jít třeba na výplaty".

      Zvládnutí defenzivní jízdy je tedy předpokladem efektivního provozu vašich aut. Nemůžeme než doporučit, aby vaši řidiči podstoupili alespoň 1x ročně trénink defenzivní jízdy. Jeho cena je nižší než spoluúčast z jedné dopravní nehody a opravdu se vyplatí.

      Chcete poradit s tímto tématem?

      Náš tým doporučuje: 

      Tipy

      Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

      1. Možnosti nákupu letelek
      2. Na co si dát pozor
      3. Jak se vyznat v cenové džungli
      4. Kdy spolupracovat se specialisty
      Číst více

      Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

      1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
      2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
      3. Které jsou spíše zbytečné?
      Číst více

      Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

      • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
      • Co vám přinese CNG pohon?
      • Jaké jsou výhody hybridních aut?
      • A co elektromobily, mají už smysl?
      Číst více