Jak vybrat značku vozů?

Na trhu neexistuje značka, která by měla vhodné auto pro všechny situace. Pro volbu, která vám zaručí, že za své peníze obdržíte maximum, je potřeba trochu počítat a předvídat. Napovíme vám, jak na to. 

Čím začít

V dnešní době je nabídka na trhu natolik nepřehledná, že i odborníkům, kteří se tématem výběru správných vozů pro konkrétní účely zabývají každodenně, zabere dost času. V roce 2014 bylo na českém trhu v nabídce 6x více modelů než v roce 2002.

Jakmile však máte správně vybránu kategorii vozu, potenciální výběr se zúží na několik značek. Zde se používá několik klasických přístupů.

  • Část firem a podnikatelů se rozhodne pro značky s nejvyšším podílem na trhu – pro tzv. „českou klasiku“. Tato volba není chybná, stále je smysluplná, ale ne jediná správná. 
  • Část firem preferuje nízkou cenu při koupi vozů aniž by věnovala pozornost celkovým nákladům po celou dobu používání vozu.
  • Část firem se pak rozhoduje s nějakou jasnou preferencí vůči konkrétní značce i s vědomím, že to nemusí být z hlediska ekonomiky to nejvhodnější řešení.

Ani jeden z těchto postupů není chybný, je prostě svobodnou volbou. Ale pokud chcete mít jistotu, že se rozhodnete pro značku, která vám zajistí nejnižší celkové náklady, bude s tím sice trochu práce, ta se ale určitě vyplatí.

Na čem všem záleží

Proč je tedy volba správné značky v dané kategorii tak důležitá? Je podstatné si uvědomit, že v každé kategorii vozů se jednotlivé značky významně liší svými provozními i celkovými náklady – viz příklady dále. Tyto rozdíly mezi jinak cenově srovnatelnými vozy jsou hlavně v následujících oblastech:

  • Zůstatková cena vozu - tedy za kolik auto prodáte, až je už nebudete chtít provozovat – rozdíly až 30%
  • Servisní náklady - kolik stojí pravidelné servisní prohlídky – rozdíly až 70%
  • Spolehlivost auta - kolik stojí opravy po záruce – rozdíly až stovky procent
  • Spotřeba - reálná, nikoliv „papírová“ – rozdíly až 30%

Přiznejme si – kdo z nás tyto položky vyhodnocuje, když si vybírá nové auto? Převážně se zabýváme jeho cenou, ale tyto mnohem podstatnější údaje neznáme a tudíž je nemůžeme vzít v potaz.

Kolik lze ušetřit anebo ztratit

A jak to tedy funguje reálně? Jako velmi dobře použitelný indikátor lze použít náklad v Kč na 1 km, který s autem ujedete – jako v taxi, kde je stanovena kilometrová cena.

 Pokud jsou Vaše celkové náklady spojené s vozem za 4 roky 600 000 Kč, a ujedete s ním 120 000 km, pak Vás 1 ujetý km stál přesně 5 Kč. Toto je jediný použitelný ukazatel, s jehož pomocí si můžete porovnat vozy jednotlivých značek ve srovnatelné kategorii. A ujišťujeme Vás, že jsou zde obrovské rozdíly, a to i mezi vozy, které mají cenu hodně podobnou. Nebo naopak tento ukazatel vychází takřka stejně pro vozy s rozdílnými cenami. Pak zjistíte, že si za „kilometrový náklad“ běžného vozu můžete dopřát vůz prestižní značky, včetně lepší techniky, komfortu i bezpečnosti. Pro dokreslení tedy uvedeme některé příklady:

 

  • V nejčastěji používané velikosti vozu tj. segment C – nižší střední třída - který na českém trhu reprezentuje nejsilněji Škoda Octavia, je rozdíl mezi nejvýhodnějším a nejméně výhodným vozem v  nákladech na jeden kilometr ve výši 1,60 Kč. Zdá se to málo, ale po 120 000 km a čtyřech letech je ten rozdíl 192 000 Kč – tedy co rok, to buď ušetřených, nebo naopak ztracených 50 000 Kč.

  • U lehkých užitkových vozů (dodávek) jsou rozdíly ještě markantnější, zejména proto, že dodávky zpravidla najedou více km než osobní auta. Při rozdílu 2,80 Kč na nákladech na 1 kilometr a čtyřletém nájezdu 160 000 km se jedná o částku 448 000 Kč. To je obrovský rozdíl mezi dvěma vozy, které na první pohled poskytnou stejnou službu. Ale ekonomicky se významně liší, který z nich si vyberete.

 

Jak tedy postupovat

Pro precizní výběr vhodné značky v dané kategorii rovnou vyřaďte z výběrových kritérií cenu – nemá opodstatnění a zejména v dnešní době, kdy se některé značky snaží zaujmout až 40% slevami, ztrácí jakoukoliv informační hodnotu.

Trh je vcelku stabilizovaný a značky, které se snaží agresivní cenovou politikou prodat více, se domnívají, že trh přijme jejich aut více. Ano, to se sice stane, ale snížení cen neznamená pro zákazníka, že je to pro něj výhodná koupě. Nestává se to však příliš často a v takovém rozsahu, jak by bylo nasnadě soudit podle všudypřítomné agresivní komunikace automobilek. Na toto je třeba si dát velký pozor – neboť jakmile se prodá některých modelů vozů ve slevě hodně, po pár letech jich bude hodně i na trhu ojetin, a tudíž jejich cena klesne de facto o výši slevy na začátku. Kupec tedy získá domnělou výhodu v podobě slevy, ale až jednou auto bude prodávat, dostane za ně podstatně méně. Na toto je třeba myslet, než se necháte zlákat na první pohled výhodnými nabídkami.

Pokud očekáváte, že Vám doporučíme konkrétní značky, pak Vás v tuto chvíli asi trochu zklameme – ale ono to objektivně ani možné není. I když se oprostíte od Vašich subjektivních preferencí značek či zemí jejich původu, pořád ještě zůstává ve hře mnoho faktorů. Zjednodušený návod pro ekonomicky správnou volbu tedy zní následovně:

  1. Podívejte se na ceny ojetin Vámi zvažovaných modelů - Pro rychlý přehled postačí i návštěva pár největších autobazarů resp. jejich webů, ceny modelů téže značky z různých let se velmi často chovají podobně.
  2. Zajímejte se o reálnou spotřebu konkrétního auta – Na diskusních fórech je materiálu dost.
  3. Zajímejte se o ceny servisních prohlídek a sečtěte si, kolik vás budou celkem stát po dobu řekněme 100.000 km.
  4. A když toto vše zvážíte v kombinaci s pořizovací cenou, budete mít jasno. Často se totiž stává, že ty cenově nejagresivnější značky v disciplínách 1-3 příliš nevynikají, a tudíž se snaží zákazníka zmanipulovat přes zdánlivě výhodnou cenu.

Existuje ještě jedna, méně pracnější cesta, jak se dostat k objektivnímu srovnání vozů a tou je tzv. operativní (nebo full-service) leasing. Leasingové společnosti v ČR disponují velmi rozsáhlými soubory informací o nákladech na servis, palivo a prodejních cenách ojetin. Proto jsou tyto parametry již v jejich kalkulacích započteny. A pak se právě zde ukazuje, že zdánlivě levnější auto je ve finále dražším právě proto, že v některém z parametrů 1-3 je prostě významně horší.

Závěrem

Výběr správného vozu je tedy náročnější disciplínou, než se na první pohled zdá. Zdaleka ne všichni majitelé, používající zdánlivě „drahé“ značky, tak činí proto, že jim jde jen o prestiž a nehledí na peníze. Naopak, dovedou si spočítat, že za své peníze mohou dostat podstatně více, než se na první pohled zdá. Budete-li využívat výše zmíněná doporučení, zařadíte se s velkou pravděpodobností mezi ně.

Chcete poradit s tímto tématem?

Výběr z tipů

Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

  1. Možnosti nákupu letelek
  2. Na co si dát pozor
  3. Jak se vyznat v cenové džungli
  4. Kdy spolupracovat se specialisty
Číst více

Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

  1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
  2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
  3. Které jsou spíše zbytečné?
Číst více

Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

  • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
  • Co vám přinese CNG pohon?
  • Jaké jsou výhody hybridních aut?
  • A co elektromobily, mají už smysl?
Číst více