Jak si správným výběrem typu vozů usnadnit život i ušetřit?

Pokud máte oblíbený konkrétní typ vozů a používáte je ve firmě, je to samozřejmě vaše rozhodnutí. Pokud však chcete přizpůsobit volbu typu vozu vašemu podnikání tak, aby to bylo ekonomicky efektivní, nabídneme vám několik námětů, jak to udělat z vašeho pohledu dobře.

Základní otázky

Podobně jako se architekt při návrhu domu ptá, kdo bude v domě žít, co bude v domě dělat, co je a není pro něj při bydlení důležité, je prvním krokem výběru auta poctivé zodpovězení následujících otázek:

  • K čemu bude vůz sloužit převážně? – Tedy zda převážně přeprava jediné osoby, nebo častá přeprava více osob, jak častá přeprava nákladu a jak velkého, míra reprezentativnosti apod.
  • Kolik km ročně ujede? – Některé vozy si dobře drží cenu i s vyšším počtem najetých km, jiné ne. Cena ojetého vozu přitom významně ovlivňuje celkové náklady na vůz.
  • Jedná se o čistě pracovní nástroj, nebo je to i vůz pro volný čas? – A pokud ano, jaké účely má vůz splňovat při využití ve volném čase, aby se skloubily s nároky pracovními?
  • Po jakých trasách budete nejčastěji jezdit? – Na německé dálnice je vhodný jiný vůz než na české, častá jízda po městě nebo v terénu po nezpevněných cestách vyžaduje rovněž tak specifické řešení.

Neexistuje samozřejmě ideální vůz, splňující všechny požadavky. Automobilky se dnes často předhání v tom, který vůz je „sportovnější“. To moc nedává smysl – auto pro práci a volný čas má být zejména bezpečné, spolehlivé, komfortní a jednoduché na ovládání, aby v něm jízda unavila co nejméně, což je přesný opak jízdy ve „sportovním“ autě.

Co zvažovat

Převažující vs. nejnáročnější použití

Tip - Není vhodná zápůjčka?


Zvažte, zda se nevyplatí pořídit vůz, který je vhodný pro převažující využití, a časově omezenou potřebu řešit formou zápůjčky jiného vozu. Může se to zdát drahé, ale zkušenosti ukazují, že za krátkodobé zapůjčení zaplatíte méně, než kolik ušetříte tím, že budete po většinu času provozovat ekonomicky vhodnější auto.

Typickým chováním při výběru vozu je, že jsou dimenzovány tak, aby uspokojily naši nejnáročnější potřebu, která je však časově omezená. Pokud tedy například někdo jede 2x ročně v zimě do horského terénu, je častou volbou koupě robustního SUV („terénního auta“), které však po zbylých 50 týdnů v roce nemá opodstatnění a je pro městský provoz komplikovaně využitelné.

Malé nebo větší auto

Podíváme-li se na prodejní statistiky, uvidíme, že nejčastějšími vozy pořizovanými pro podnikání, jsou auta tzv. nižší střední třídy, kam se řadí modely jako Škoda Octavia, VW Golf, Ford Focus a další.

Znamená to, že čeští podnikatelé se chovají velmi pragmaticky – pro své ježdění volí vozy, které jsou dostatečně bezpečné a technicky kvalitní, ale současně nejsou předimenzované ať už z hlediska velikosti, nebo technických parametrů.

Je však pravdou, že pohyb po českých silnicích a zejména dálnicích je pro vozy velmi náročný a v tomto případě stojí za to se zamyslet nad podílem kilometrů, které najedete po dálnicích, zejména pak po D1. Pokud je tento podíl vyšší než 50%, vyplatí se zamyslet se nad vozem kategorie střední třídy, kam patří Škoda Superb, VW Passat, Ford Mondeo a další vozy. Důvodem je jejich velikost a zejména parametr, který se nazývá rozvor, tedy vzdálenost mezi přední a zadní nápravou. Zjednodušeně lze říci, že čím větší má auto rozvor, tím klidnější a pohodlnější jízda v něm je.

Všichni stejně nebo dle potřeb

Typickým znakem firemních vozových parků bývá, že všichni obchodní zástupci mají stejné vozy. Je to jednodušší a předejde se sporům uvnitř týmu. Ale z hlediska ekonomické efektivity to nemusí být vždy správné řešení.

  • Zástupci, pohybující se převážně po velkých městech, mají mít malý, obratný městský vůz,
  • zástupci v řidčeji osídlených oblastech alespoň vůz nižší střední třídy kvůli častějšímu pohybu po okresních silnicích,
  • zástupci v kopcovitých oblastech pak menší SUV kvůli sjízdnosti v zimních měsících. 

Takto je to logické. Nicméně velmi zřídka se takové řešení v praxi používá právě kvůli obavám, že by se zaměstnanci mezi sebou hádali kvůli autům. Což je typicky východoevropský fenomén, nikde v rozvinuté západní Evropě by nikoho ani nenapadlo řešit své zaměstnání podle auta, které k němu je jako tzv. „benefit“. Mnoho firem se zaklíná slovy jako úspory a efektivita, na druhou stranu preferují „sociální smír“ právě před onou efektivitou. Více o vlivu lidského faktoru na ekonomiku vašich firemních aut se dočtete tady.

Co nejlevnější?

Častým jevem je také volba co nejnižší kategorie vozu kvůli úspoře nákladů. S tím nelze souhlasit, pakliže je toto kritérium nadřazené výběru podle nejčastějšího účelu užití. Pokud bude pracovník trávit v autě kategorie malého vozu 40.000 ročně na dálnicích, povede to nejen k vyšším nákladům na pohonné hmoty, ale i k jeho únavě a nespokojenosti, nehledě na to, že je to i nebezpečné. O tom, jaký má vliv pořizovací cena auta na jeho celkovou ekonomiku, si můžete přečíst zde.

Pro práci i soukromí

V dnešní době je na trhu dostatečná nabídka vozů, které nabízejí zdánlivě neslučitelné možnosti využití, jakými je například přeprava nákladu i komfortní využití ve volném čase. Jednou z možností jsou vozy odvozené od původně čistě užitkových vozů, nyní však nabízejí i dostatečnou míru komfortu a bezpečí a jsou vlastně dobře využitelným křížencem dodávky pro práci a osobního vozu pro volný čas.

Volba motoru

Jestliže je vybrán vhodně typ vozu, nastává další důležitý úkol, a tím je volba vhodného motoru. Naprostá většina modelů dnes nabízí od dvou do pěti možných motorizací pro každý model, některé ještě více. Jak si tedy vybrat?

Benzín nebo diesel

Základní volba je mezi benzinovým - zážehovým a dieselovým - vznětovým motorem. Opět bychom se měli řídit tím, čím výše - tedy co je převažující úkol firemního auta.

  • Jestliže má polykat každodenně velké dávky kilometrů (např. vozy obchodních zástupců s větším regionem), pak je vhodnou volbou dieselový motor obejmu alespoň 1,6 litru. ¨
  • Pokud se naopak má pohybovat většinou městech, pak je dobrou volbou benzinový motor spíše menšího objemu - např. 1,4 litru.

Objem motoru

Volba objemu motoru se rovněž tak odvíjí od převažujícího účelu používání auta. Je chybou volit levná auta s malými motory, která jezdí dlouhé trasy anebo trasy v kopcovitém terénu - jejich spotřeba je potom enormní. Obecně platí, že příliš malé motory (pod 1,5 l) a velké motory (nad 2,5 l) jsou velmi citlivé na způsob jízdy. Mohou jezdit úsporně, ale jakmile se na ně přitlačí (na ty malé se musí, aby jely, ty velké k tomu vyzývají), jejich spotřeba významně vzroste.

“Úsporné” motory - výhody a rizika

V posledních několika letech se na trhu objevují velmi inovativní motory, které vyvíjejí významné automobilky, zejména koncerny VW, Ford, Daimler či BMW, opomenout nelze ani japonské značky, zejména Toyotu a Mazdu. Tyto automobilky v duchu tzv. downsizingu (doslova "zmenšování velikosti"), vyvolaného tlakem EU na snižování emisí, uvedly motory, které jsou doslova převratné, a jejich výkonové parametry vzhledem ke spotřebě jsou téměř neuvěřitelné. Různé značky na to jdou různými cestami - některé volí přeplňování, některé změnu kompresního poměru, některé se snaží co nejvíce ušetřit na hmotnosti nejen motoru, ale celého auta. Výsledkem však je pokaždé dobrá dynamika a dobrá spotřeba.

Je třeba si ovšem dát pozor na motory o velmi malém zdvihovém objemu, který je důsledkem tlaku evropské legislativy na snižování emisí (=spotřeby paliva). Tyto “pidimotory” o zdvihovém objemu pod 1,2 litru sice mají zdánlivě dostatečný výkon, ale jejich oficiální spotřeba je měřena v laboratorních podmínkách, nemajících nic společného s reálným provozem. Pak je běžné, že takový malý motor má v běžném provozu i o 50% vyšší spotřebu, než motor dvojnásobného objemu, přestože papírově je tomu naopak.

Spotřeba paliva takového “výhodného” motoru může být za dobu životnosti auta vyšší až o 100.000 Kč, což je více, než o kolik je levnější než větší agregát. Neplatí to stoprocentně vždy, mezi výrobci jsou stále významné rozdíly v technologické vyspělosti. Před konkrétním rozhodnutím můžeme doporučit vyhledání novinářských testů konkrétních vozů a motorů, tam se dozvíte, jak tomu v reálné situaci je. Jistou míru opatrnosti je třeba mít při pročítání diskusních fór, kam lidé často píší zavádějící informace, které nemusejí odrážet skutečnou situaci. Další tipy pro úspornou jízdu najdete zde.

Pro extrémní úspornost či ekologii provozu

Pokud je pro vás naprosto zásadní úsporný provoz při vysokých nájezdech vozů či při pohybu ve městě nebo maximální důraz na ekologii provozu, je na místě uvažovat o alternativních motorech resp. pohonech. Tématice pohonů na zemní plyn - CNG, hybridních pohonů či elektropohonů se věnujeme jinde.

Užitečná a zbytečná výbava

Dnešní auta jsou komplikovanými stroji nabitými elektronikou a řadou více nebo méně užitečných zařízení a systémů. Pohled do ceníku s množstvím "asistentů" a dalších příplatkových prvků nás nutí přemýšlet, co z té plejády možností zvolit.

Automobilky dnes používají množství zkratek a názvů, ve kterých je těžké se vyznat, zvlášť když na rozdíl od sjednoceného ABS existují pro stejnou funkci u různých značek různé názvy. Vždy se dobře informujte, co nabízené „hejblátko“ vlastně umí a pokud to jen trochu jde, funkčnost si sami vyzkoušejte. Rozdíly v tom, jak systémy značku od značky fungují, mohou být totiž leckdy zásadní. Podrobněji se tématu nových prvků výbavy věnujeme zde.

Závěrem

Pokud tedy přizpůsobíte volbu kategorie vozu jeho převažujícímu užití, získáte optimální kombinaci, respektující požadavek na efektivitu, ale i komfort a bezpečí.

Chcete poradit s tímto tématem?

Náš tým doporučuje: 

Výběr z tipů

Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

  1. Možnosti nákupu letelek
  2. Na co si dát pozor
  3. Jak se vyznat v cenové džungli
  4. Kdy spolupracovat se specialisty
Číst více

Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

  1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
  2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
  3. Které jsou spíše zbytečné?
Číst více

Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

  • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
  • Co vám přinese CNG pohon?
  • Jaké jsou výhody hybridních aut?
  • A co elektromobily, mají už smysl?
Číst více