Jak poznat, kdy je vhodné obměnit firemní auta?

U mnoha firem panuje představa, že čím jsou firemní auta provozována déle, tím je to výhodnější. Tato úvaha je ve většině případů mylná a stojí firmy zbytečně desetitisíce až statisíce korun na jednom autě. Jak tedy poznat, kdy se vyplatí nahradit vůz novým? 

Základní úvaha pro obměnu vozů

Všeobecně vládne přesvědčení, že se vyplatí auty jezdit dlouho. Je a není to pravda. Některými ano, některými ne. Ale která jsou která?

Z praxe víme, že naprostá většina firem provozuje auta, aniž zná celkové náklady na jednotlivé vozu resp. cenu za 1 Km. Když se pak tyto náklady dají dohromady, často se zjistí, že se jezdí 6 let starými auty za kilometrovou cenu stejnou, jako by měl nový vůz o kategorii výše!!!

Průměrné stáří firemních aut je v ČR lehce nad 6 let. Což není špatné, zvážíme-li, že průměrné stáří všech českých aut je více než dvojnásobek – 13 let. Přesto však tvrdíme, že provozovat auta starší čtyř, maximálně pěti let je ekonomicky nevýhodné. Jak to? Ukažme si to na následujícím grafu.

 

AutaProFirmy - Obměna vozů

Základní úvaha k odměně vozů

 

Zjednodušeně řečeno, u starších vozů rostou servisní náklady a zároveň klesá zůstatková hodnota tj. cena, za kterou lze ojetý vůz prodat. Více o roli zůstatkové hodnoty na celkových nákladech na firemní auta najdete zde, o servisních nákladech pak zde.

K tomu je třeba přičíst další faktory. Například nižší spotřebu nových modelů a tedy i nižší náklady na palivo. Pokud je spotřeba nového vozu o 1 litr nižší, pak se jedná u 100.000 km nájezdu přibližně o 30.000 Kč bez DPH. To je 0,30 Kč na 1 km, což může představovat například 5% celkových nákladů.

V každé kategorii vozů přitom platí, že pro různé značky je vhodné vůz obměnit v různých intervalech. Je to zejména dáno tím, že:

  • některé značky vyrábějí spolehlivější vozy - tudíž mají nižší náklady na servis po záruce, 
  • vozy jiných značek si zase lépe drží svou cenu na trhu ojetin - tudíž delší doba užívání nemá takový vliv na pokles ceny jako u jiné značky.

Překvapivě tyto dvě charakteristiky nemají vždy přímou souvislost.

Příklad

Uveďme si nyní konkrétní příklad, týkající se jednoho z vozů v kategorii B, do které patří modely Škoda Fabia, Ford Focus apod. A to na poměrně mladých vozech 3 a 4 let.

  • Pokud vůz provozujeme 3 roky a najede celkem 90.000 km, pak jsou celkové náklady na 1 km ve výši 4,70 Kč včetně paliva.
  • Pokud tentýž vůz bude provozován po dobu 4 let a celkem najede 120.000 km, pak jeho náklad na 1 km bude 4,62 Kč za předpokladu, že nedojde k nepředvídatelné závadě.

Jedná se tedy o úsporu necelých 2%. Přitom ovšem je třeba si uvědomit následující.

  • Existuje riziko závady již nekryté zárukou a tudíž případného nákladu ve výši až desítek tisíc Kč.
  • Ceny vozů nadále klesají, tudíž po třech letech obměny lze pořídit tentýž vůz za méně peněz než před třemi roky a kilometrové náklady nového vozu tedy budou nižší než toho původního, když byl nový.
  • Za tři roky se vůz obyčejně dočkal modernizace, faceliftu nebo nástupu nové generace. Tím lze získat zpravidla větší, bezpečnější, lépe vybavený a komfortnější vůz. Nový vůz se oproti tomu staršímu jistě bude vyznačovat vyššími výkony při snížené spotřebě, což dále ovlivní kilometrové náklady.

Jinými slovy ona úspora 2% se velmi snadno může změnit ve významnou ztrátu. A to se bavíme o rozdílu mezi 3-letým a 4-letým vozem. Přitom čím budou vozy starší, tím budou rozdíly větší. V praxi přitom nejsou výjimečné případy, kdy se do 7-letého vozu s cenou cca 60.000 Kč montuje náhradní díl za 20.000 Kč

Kdy tedy vozy obměnit

Jak tedy určit ten správný čas pro obměnu? Existuje jednoduchá a složitější cesta.

Pronajaté vozy

Pokud používáte operativní leasing, je to vcelku jednoduché – ze srovnání kalkulací na různá časová období a počet najetých kilometrů, které vám poskytne leasingová společnost, jasně uvidíte, která doba provozování vozu je nejvýhodnější. V případě obměny vozu tímtéž, ale novým modelem, je vhodné vzít v úvahu i zpravidla nižší spotřebu.

Vozy v majetku

Pokud operativní leasing využíván není, lze správnou dobu obměny vozu vyhodnotit také, ale chce to chvíli počítat. Základem je znalost všech nákladů, které již vůz spotřeboval k danému datu. Toto srovnání má smysl provádět dvakrát do roka, ti preciznější mohou srovnávat každý kvartál. Provedeme-li za dané období součet:

  • pořizovací ceny vozu
  • nákladů na palivo
  • servisních nákladů,
  • adekvátní části pojistky,
  • nákladů na pneumatiky.

Od tohoto součtu odečteme aktuální zůstatkovou hodnotu vozu. Lze přitom čerpat z inzerce nebo z nabídky autobazarů, ale od této ceny je vhodné odečíst cca 10%. Dostaneme částku, kterou jste v daném období vozem spotřebovali. Vydělíte-li ji aktuálním počtem kilometrů, dostanete náklad na 1 km jízdy. V okamžiku, kdy vidíte, že náklady na 1 km začínají vzrůstat, je nejvyšší čas vůz obměnit za nový nebo mladší. Toto lze čekat někdy kolem 3-5 roku provozu, v závislosti na nájezdu, kategorii a značce vozu.

Stejně tak je vhodné vůz vyměnit za mladší nebo nový, pokud kontrolním výpočtem zjistíme, že při vývoji cen nových aut bychom s novým vozem dosáhli lepšího kilometrového nákladu, než máme se současným. Budeme-li podobné výpočty dělat pravidelně, brzy zjistíme, že:

  • Lze ušetřit tím, že zcela porušíme pravidlo „provozovat co nejdéle“ a vůz vyměníme za nový třeba už po dvou letech – prostě proto, že situace na trhu je pro tento krok příznivá.
  • Nebo můžeme za vcelku srovnatelné peníze na 1 km dostat lépe vybavené či úspornější auto
  • Nebo lze za stejné peníze získat auto jiné – pro Vás v tu chvíli vhodnější – kategorie nebo značky.

Shrnutí

Včasnou obměnou vozů lze nejen získat kvalitnější auto, ale zcela jistě i ušetřit. Rozdíly mohou být v desítkách i stovkách tisíc korun na jeden vůz. Správný okamžik lze s menším nebo větším úsilím odhadnout.

Bonus pro ty, kteří chtějí jít do hloubky

Výše popsaná kalkulace kilometrového nákladu je poměrně jednoduchá, vidíme však, že má celkem 7 proměnných a tudíž změna kterékoliv z nich má vliv na celý výsledek. Podívejme se tedy na to, co se stane, když se vychýlí některé proměnné na jednu či druhou stranu.

  • Pořizovací cena vozu - Ceny vozů neustále klesají a pravděpodobně v dohledné době nezačnou růst zpět na ceny před rokem 2009. Vozy dnes stojí skoro o 50% méně než před 5 lety (včetně započtení inflace a vývoje kurzu eura), a to jsou lépe vybavené, komfortnější, úspornější a bezpečnější. Lze tedy předpokládat, že ceny ojetin budou i nadále klesat, což jasně favorizuje rychlejší obměnu vozů, dokud jsou ještě na trhu ojetin prodatelné za rozumnou cenu.
  • Servisní náklady - Tato položka je poměrně složitě kontrolovatelná, pokud tedy nepracujete v autobranži nebo nemáte vůz na operativní leasing. Je veřejným tajemstvím, že řada autoservisů si v současné době dopomáhá neférovými způsoby. Nedělají to jistě všechny, ale podle odhadu odborníků asi pětina z nich. A pokud si dovolí pokusit se o podvod na leasingové společnosti, kde faktury kontrolují specialisté znalí řemesla, buďte si jisti, že se o totéž pokusí i na individuálních zákaznících. Zeptejte se na každou položku ve faktuře, pokud se liší od předepsaných standardů daných automobilkou, ptejte se, proč tomu tak je. Nebudete možná oblíbení, ale stanete se tím / tou, na koho si příště dají pozor a nebudou se již pokoušet na Vás získat neoprávněnou výhodu.
  • Náklady na pneumatiky - Toto je často zanedbávaná položka, a přitom na pneumatikách se dá dobře ušetřit, když víte jak na to. Sledujte nezávislé testy a investujte do kvalitních pneumatik silných značek – ty mají největší zázemí a největší investice do výzkumu a vývoje a tudíž velmi pravděpodobně vyrábějí i nejlepší pneumatiky. Pneumatika je jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků na autě a podcenit toto se rovná velké neopatrnosti. Pokud pneumatiky správně hustíte, dbáte na seřizování geometrie a preferujete klidný řidičský styl, můžete na 100.000 kilometrech ušetřit až 2 sady pneumatik, což při ceně 3000 za jednu představuje 24000 Kč a tudíž snížení kilometrových nákladů o 0,24 Kč. Jsou-li kilometrové náklady 4,80 Kč, jedná se o úsporu ve výši 5% (tedy dvojnásobnou oproti provozování staršího vozu, jak bylo ukázáno výše).
  • Náklady na palivo - Toto je opět velmi důležitá položka, neboť v ní lze dosáhnout významné úspory. Většina dnešních vozů jezdí s podstatně nižší spotřebou, než před 3 lety, a tudíž se vyplatí sledovat ceny a technické parametry nových vozů ve srovnání s vaším aktuálním. Rozdíl 1 litr na 100 km představuje při 100.000 km úsporu cca 30.000 Kč, tedy dalších více než 5% z celkových kilometrových nákladů.
  • Zůstatková hodnota - Nikdo dnes neumí modelovat vývoj zůstatkových hodnot, jedná se tedy vždy o odhad. K získání údajů vám pomohou inzeráty na internetu, najdete-li srovnatelný vůz s podobnými parametry, výbavou a stářím. Od této částky je však třeba odečíst marži prodejce, a až potom dostanete sumu, za kterou by od vás vůz mohli vykoupit. Marže se pohybuje mezi 5 a 20% podle toho, o jak atraktivní vůz se jedná. Obecně platí, že vozy, kterých je na trhu mnoho (to jsou ty levné, když jsou nové), se neprodávají moc dobře a tudíž jejich cena i marže obchodníka je nízká, naopak u vozů atraktivních (např. zánovních nebo málo ojetých) je cena vyšší, včetně marže.
  • Kilometrový nájezd - Tento údaj je ve jmenovateli zlomku, tudíž s jeho růstem se kilometrové náklady snižují. Pokud na voze najedete za tři roky 100000 km, je jeho kilometrová cena 4,80 Kč, pokud však najedete 150000 km, kilometrová cena klesne na 3,80 Kč. Pokud se toto snížení nezdá adekvátní, je třeba vzít v potaz, že s vyšším nájezdem současně vzrostou náklady na palivo, servis a pneumatiky a také se sníží zůstatková hodnota. Při vyšším nájezdu pak lze dosahovat nižších kilometrových nákladů, ale jen do jisté míry, protože má-li vůz najeto hodně (v dnešních podmínkách lze za limit považovat cca 150-200 tisíc kilometrů), značně vzroste riziko nečekaných závad a oprav.

Zdánlivě výhodný postup provozování auto co nejdéle tedy není často  výhodný. Ekonomické a věcné souvislosti jsme si rozebrali výše, ale je třeba vzít v potaz i velmi dynamický vývoj na trhu a stále se snižující ceny vozů v porovnání s jejich výbavou. To je faktor, který má velkou váhu a který celé úvaze dává ještě další rozměr.

Chcete poradit s tímto tématem?

Výběr z tipů

Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

  1. Možnosti nákupu letelek
  2. Na co si dát pozor
  3. Jak se vyznat v cenové džungli
  4. Kdy spolupracovat se specialisty
Číst více

Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

  1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
  2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
  3. Které jsou spíše zbytečné?
Číst více

Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

  • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
  • Co vám přinese CNG pohon?
  • Jaké jsou výhody hybridních aut?
  • A co elektromobily, mají už smysl?
Číst více