Jak jezdit úsporně?

Jen Vy sami a Vaši kolegové rozhodujete o tom, kolik peněz zaplatíte za spotřebované palivo při provozu Vašich firemních aut. Začíná to již správným výběrem vozu. Ale tím to zdaleka nekončí.

Trocha čísel

V České republice je v provozu celkem 750 tisíc osobních a lehkých užitkových aut, které používají firmy. Pokud každé z nich ujede ročně v průměru 30.000 km, pak je při průměrné spotřebě 7 l / 100 km celkem proježděno v pohonných hmotách více než 50 miliard Kč. Z toho mají radost zejména ropné koncerny a stát, který inkasuje na spotřební dani a DPH podstatnou část z ceny každého litru paliva.

Ale spotřebu lze snížit a tím ušetřit. Snížením ze 7 litrů na 6,5 l na každých 100 km lze ušetřit kolem 5000 Kč ročně na každém autu při ujetí 30.000 km za rok. Při deseti firemních autech se už jedná o 50.000 Kč ročně a samozřejmě úspora roste nadále se snižováním spotřeby každého vozu. 

Reálná vs. tabulková spotřeba

Stále se vedou diskuse o tom, zda lze s auty jezdit za tzv. tabulkovou spotřebu, tedy tolik paliva, kolik je udáváno v technických propozicích auta. Ano i ne. Problémem je vlastní způsob, kterým jsou tyto údaje zjišťovány: jedná se o tzv. Nový evropský jízdní cyklus (NEDC), vytvořený v roce 1996 úředníky v Bruselu. Zjednodušeně řečeno, je to spíše laboratorní cvičení než reálný provoz auta, ale o něčem přece jen vypovídá.

Z dlouhodobých zkušeností s užíváním mnoha typů aut s rozdílnými motorizacemi lze vyvodit následující: rozdíl mezi reálnou a udávanou spotřebou je nejvyšší u malých (pod 1,6 l), či naopak velkých (nad 2,5 l) benzinových motorů, a je velmi silně závislý na způsobu jízdy a přítomnosti turbodmychadla. Zde se může jednat o reálně vyšší spotřebu oproti udávané až o 50% i více.

Blíže realitě jsou naftové motory, zejména v nejběžnějším rozpětí objemu mezi 1,6 a 2,2 litry. Opět ze zkušeností vyplývá, že v tomto objemovém rozmezí se dá tabulkové spotřeby dosáhnout, a dokonce dosahovat i spotřeby nižší – opět je rozhodující způsob jízdy.

Jezdit úsporně neznamená jezdit pomalu. Jezdit úsporně znamená zejména jezdit plynule a s rozvahou.

Jak na úsporu ve firmě

Takřka všechny firmy, které provozují vyšší počet firemních aut, se na snižování spotřeby zaměřují nejen při výběru typu a značky vozidel, ale i při jejich využívání. Je vhodné se od nich inspirovat:

  • Ne každý zaměstnanec má talent na úsporné řízení vozu. Nemusí to umět, když do firmy nastoupí, ale dá se tomu naučit (viz dále).
  • Nelze jim to přikázat, ale lze sledovat spotřebu každého zaměstnance.
  • Toto sledování by mělo zahrnovat delší časový interval, např. jeden rok, aby se zohlednil vliv jednotlivých sezón.
  • Je vhodné zohlednit terén, v němž se zaměstnanec pohybuje nejčastěji viz např. Polabská nížina versus Šumava.
  • Ekonomickému stylu jízdy se dá naučit, existují speciální kursy, jehož náklady se zaplatí za necelý půlrok z úspory paliva. Zpravidla je najdete pod tématem „defenzivní jízda“, což je odborný termín pro jízdní styl vyznačující se akcentem na plynulost a předvídavost.

Při větším počtu firemních řidičů (od 5 více) se již vyplatí stanovit pro každého z nich jakýsi cíl v oblasti spotřeby paliva. Tento cíl bude pravděpodobně vyšší, než je oficiálně udávaná spotřeba jeho vozu, řekněme o 10 až 30% v závislosti na regionu a typu tras tj. zda jezdí krátké trasy s častými zastávkami, nebo spíše delší, meziměstské. 

Tento cíl by se měl sledovat a v případě jeho dosažení (tedy reálně nižší spotřeby) daného zaměstnance odměnit, např. částí hodnoty uspořeného paliva. Pokud však cíle dosaženo nebylo, je opět vhodné, aby daný zaměstnanec pocítil, že nesplnil zadání a firmu zbytečně připravil o peníze. Systém je vhodné nastavit s rozmyslem – pokud by byl příliš přísný, bude vnímán jako perzekuce, při velké benevolenci naopak úsporu nepřinese.

Pokud si nevíte rady s tím, jaký cíl spotřeby pro firemní řidiče nastavit, proberte to s odborníky, např. těmi, kteří se defenzivní jízdou profesionálně zabývají – ti odpověď ohledně vhodného nastavení cíle ve spotřebě pro běžné vozy a jednotlivé regiony ČR dobře znají.

Ukažme si pár tipů na defenzivní jízdu již teď – třeba se pak motivace k absolvování kurzu zvýší.

Jízda s rozmyslem

To, kolik paliva motorem vozidla proteče, je dáno především tím, kolik dynamiky vozidlo potřebuje a jak rychle jede. Obojí má pod svou kontrolou řidič. Je jistě obecně známo, že největším nepřítelem úsporné jízdy je styl brzda-plyn. Spotřeba je tím větší, čím častěji nutíme vůz zrychlovat – v okamžiku prudké akcelerace je okamžitá spotřeba až 100 l / 100 km. 

Abychom nemuseli často zrychlovat, je dobré zbytečně nebrzdit, čehož lze dosáhnout díky předvídavému chování. Při dojezdu k semaforu s červenou není třeba brzdit, postačí sundat nohu z plynu a nechat vůz jet se zařazeným stupněm; pokud mezitím naskočí zelená, lze jen mírně přidat, než zrychlovat z téměř nulové rychlosti po použití brzd. Totéž platí např. i pro dojezd ke kruhovému objezdu.

Podobná pravidla platí i pro jízdu vyššími rychlostmi. Zde je největším nepřítelem řidičovy peněženky vzduch, způsobující aerodynamický odpor, který roste násobně s rostoucí rychlostí vozidla. Není důvod jezdit po dálnicích rychleji než 120-130 kilometrovou rychlostí. Kromě toho, že to po těch českých ani skoro nejde, to nedává žádný smysl. Úspora času je minimální, spotřeba významně vzroste a taky vzroste únava řidiče kvůli nutné vyšší koncentraci ve vysokých rychlostech.

Další vlivy na spotřebu paliva

Co ještě má vliv na spotřebu paliva kromě stylu jízdy?

  • Podhuštěné pneumatiky – až 0,5 l / 100 km
  • Střešní box, jízdní kola či jiný náklad na střeše – kolem 2 l / 100 km
  • Každých 10 kg zbytečného nákladu – 0,1 l / 100 km

Dokonce se říká, že tmavá auta mají vyšší spotřebu než světlá, protože se v létě více zahřejí a tudíž odeberou více výkonu klimatizace. Logiku to má, ale žádné oficiální srovnání jsme nenašli.

Manuál inteligentního řidiče

Dobrý řidič jezdí s rozvahou a předvídá. Tím nejen zvyšuje svou vlastní bezpečnost, ale šetří i svou peněženku. Jaké prvky tedy tento způsob ježdění zahrnuje?

  1. Jezděte tak, jako byste neměli brzdy. Předvídejte a přizpůsobujte styl i rychlost jízdy svému okolí. Myslete za ostatní účastníky provozu.
  2. Nejezděte zbytečně rychle. Moc času nezískáte a stojí Vás to zbytečné peníze. Rychlostní limity jsou dostatečně vysoké pro rychlé cestování.
  3. Při delším stání vypínejte motor – ve městě lze ušetřit až 10% paliva. Moderní systémy stop-start nechejte pracovat.
  4. Máte-li manuální převodovku, včas řaďte vyšší převodové stupně. Nejúsporněji motor pracuje, pokud jej držíte v co nejnižších otáčkách odpovídajících nejvyššímu krouticímu momentu (u dieselových motorů mezi 1500 a 2000 otáčkami).
  5. Nevozte zbytečný náklad – to se týká především užitkových vozů. 100 kg zbytečné hmotnosti zvýší spotřebu klidně o 1 litr na 100 km.
  6. Nepoužívejte zbytečně klimatizaci – ve spotřebě přidá až 1 litr na 100 km, a čím slabší motor vůz má, tím je nárůst spotřeby vyšší.
  7. Plánujte cestu tak, aby byla co nejpřímější bez nutnosti časté změny tempa jízdy. Jízda ustálenou rychlostí je nejekonomičtější.
  8. Nenechávejte zbytečně zapnuté rozmrazování či vyhřívání skel, zrcátek a sedaček.

Závěrem

Zásady ekonomické jízdy nejsou složité a lze se jim naučit rychle. Odměnou Vám bude nejen nižší úbytek ve Vaší peněžence, ale i dobrý pocit a zvýšení bezpečnosti Vaší jízdy, neboť hlavní zásada – předvídavost a pozornost – jsou klíčovými prvky bezpečné / defenzivní jízdy.

Chcete poradit s tímto tématem?

Výběr z tipů

Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

  1. Možnosti nákupu letelek
  2. Na co si dát pozor
  3. Jak se vyznat v cenové džungli
  4. Kdy spolupracovat se specialisty
Číst více

Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

  1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
  2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
  3. Které jsou spíše zbytečné?
Číst více

Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

  • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
  • Co vám přinese CNG pohon?
  • Jaké jsou výhody hybridních aut?
  • A co elektromobily, mají už smysl?
Číst více