3 kroky pro správný výběr nového firemního auta

Firmy a podnikatelé v ČR vynakládají za firemní auta více prostředků než je nutné, popř. za své peníze nedostanou vše, co by si zasloužili. Při výběru je totiž důležité se řídit podle celkových nákladů:

Nižší střední třída
Střední třída
Manažerské vozy
SUV vozy

Vybrat si nové firemní auto není těžké, ale chcete-li to udělat tak, abyste nepřicházeli zbytečně o peníze či užitek, je vhodné poctivě absolvovat 3 základní kroky:

  1. Výběr správného typu / kategorie vozu
  2. Výběr vhodné značky
  3. Výběr správné formy financování

Níže vám ukážeme postup, jak na to, abyste za své peníze dostali maximum. Jedná se o situace, kdy od auta současně očekáváte, že bude finančně výhodné. Pokud preferujete jakoukoliv variantu prostě proto, že ji chcete a náklady nejsou zvažovány jako důležité, je to zcela v pořádku. O tom ale tento text není.
Omezíme se pouze na vozy osobní, o kategorii tzv. dodávek se můžete více dočíst např. ZDE.

1. Jaký typ auta si vyberete?

Častou chybou firem i jednotlivců je, že si typ auta vybírají podle své maximální potřeby, nikoli podle potřeby převažující. Například pokud tedy jezdíte 2x ročně na hory a zbylých 50 týdnů jezdíte v běžném provozu, v podmínkách ČR nepotřebujete SUV ani pohon 4x4. Jasným doporučením tedy je: zamyslete se, kde a v jakých podmínkách s autem budete jezdit nejčastěji, a podle toho si vyberte jeho typ (kategorii). Pro cesty na hory (k moři, na ryby, do terénu, …) si na omezenou dobu vhodný vůz můžete vypůjčit a celkové náklady vás společně s vaším “hlavním” vozem vyjdou výrazně výhodněji, než kdybyste s sebou celý rok vozili auto, které dává plné opodstatnění třeba jen pro ty dva týdny.

2. Jakou značku auta si vyberete?

Předchozí úkol byl relativně snadný. Teď se však dostáváme asi k tomu nejnáročnějšímu, protože na českém trhu je v každé kategorii přítomno až několik desítek značek. Pokud máte některou oblíbenou, je to opět zcela v pořádku, nicméně není vždy zaručeno, že to bude i ekonomicky smysluplné.

Nebo je vám to skoro jedno? Anebo něco mezi tím - vybíráte si z několika značek?
V druhém a třetím případě je důležité slovní spojení “celkové náklady”. Nejde tedy vůbec o to, kolik auto stojí v ceníku či po slevě. Jde o to, jaké budou jeho celkové náklady po jisté době používání a s jistou najetou porcí kilometrů. Aneb kolik vás bude stát každý ujetý kilometr.

Jak funguje u aut princip celkových nákladů?

Auto máte, abyste s ním ve firmě jezdili a pomáhalo vám vydělávat peníze. Proto vás nemusí zajímat, kolik stojí (jaká je jeho cena), ale kolik vás stojí to, co s ním ujedete, tedy v přepočtu na jeden ujetý kilometr. A to je velmi zásadní rozdíl!

Dvě technicky obdobná auta se cenou mohou hodně lišit. Ale náklad v přepočtu na 1 km může být klidně stejný, nebo dokonce v případě dražšího auta i nižší. Jak je to možné?

Pro ilustraci si napřed vezměme konkrétní příklad dvou srovnatelných vozů (typ, motorizace, výbava) stejné kategorie, ale různých značek (ceny uvedeny včetně DPH):

Značka A Značka B
Cena auta po slevě - to je to, podle čeho se většina firem rozhoduje, ale velmi často chybně 750 000Kč 850 000Kč
Prodejní cena vozu po 3 letech a 100 000 km - kolik za vůz dostanete až jej prodáte jako ojetý 340 000Kč 454 000Kč
Náklady na servis 37 000Kč 42 000Kč
Náklady na palivo 187 000Kč 167 000Kč
Pojistky (povinné + havarijní) 125 000Kč 140 000Kč
Pneumatiky 24 000Kč 26 000Kč
Celkové náklady (rozdíl kupní a odprodejní ceny + servis, palivo, pojištění, pneu) - tedy to, kolik reálně odejde z vaší peněženky 783 000Kč 771 000Kč
Celkové náklady na jeden ujetý kilometr 7,83Kč 7,71Kč

Jak vidíte, vůz značky B je sice dražší o 100 000 Kč (tedy o 13%) než značka A, ale 1 ujetý kilometr stojí v zásadě stejně. Podrobnosti o konkrétních vozech najdete v odkazech níže.

Jak je to možné?

V celkových nákladech totiž klíčovou roli hraje ztráta hodnoty (rozdíl mezi kupní a odprodejní cenou) a spotřeba paliva. Je-li vůz B na trhu ojetin hodnocen lépe (ztratí menší část ceny než vůz A), a je o něco úspornější, je i přes dražší pojistku a servis nakonec v celkových nákladech výhodnější.

Naprostá většina firem by zvolila značku A. Jeví se přece “výhodněji”, protože je levnější! Jenže to je omyl, za který zaplatíte v tomto případě tím, že jezdíte technicky méně vyspělým, méně úsporným a méně pohodlným vozem. Chytrá firma si zvolí značku B, protože nezaplatí o nic více, ale dostane za své peníze maximum.

Údaje o celkových nákladech samozřejmě nejsou veřejně dostupné a jejich výpočet není vůbec jednoduchý. Pracují s nimi automobilky a prodejci (aby co nejvhodněji nastavili své ceny) a firmy které provozují auta (aby věděly, jaké mají reální náklady).

Pod uvedenými odkazy najdete srovnání celkových nákladů pro 4 typy osobních vozů. Nejsou zde uvedeny všechny, které jsou na trhu (to by bylo velmi nepřehledné), ale ty nejprodávanější tam najdete určitě.

Nižší střední třída
Střední třída
Manažerské vozy
SUV vozy

3. Jak budete auto financovat?

Vybrat si správně způsob financování není také jednoduché, vyžaduje to mj. znalost účetní legislativy a trochu finanční matematiky. Nicméně, pro rozsah tohoto textu je vhodné uvést dva hlavní body, na které české firmy často zapomínají, a způsobují si tím zbytečné náklady navíc.

Tím první je fakt, že když vůz koupíte za hotové, musíte jej tzv. odepisovat a zejména pak na konci jeho užívání, až jej prodáte, musíte výnos z prodeje zdanit. Pokud jej tedy prodáte za 350 000 Kč, zaplatíte 19% daň a v případě s.r.o. pak ještě 15% daň z kapitálového výnosu; celkem se jedná o nemalých 109 000 Kč. To si málokdo uvědomuje.

Druhým, v případě českých firem zatím poměrně málo využívaným způsobem financování, je operativní leasing. Zajímají-li vás podrobnosti o financování obecně, najdete je tady. Konkrétní detaily o operativním leasingu pak zde.

Závěrem

Vybrat si firemní auto tak, abyste za své peníze dostali to nejlepší, není složité, ale vyžaduje to mít k dispozici konkrétní informace a znalosti. Rádi vám pomůžeme, vyberte si třídu vozidel, která vás zajímá.

Nižší střední třída
Střední třída
Manažerské vozy
SUV vozy

Chcete poradit s tímto tématem?

Náš tým doporučuje: 

Tipy

Firemní mobilita nejsou jen auta - kupujeme letenky

  1. Možnosti nákupu letelek
  2. Na co si dát pozor
  3. Jak se vyznat v cenové džungli
  4. Kdy spolupracovat se specialisty
Číst více

Které novinky se vyplatí mít ve firemních vozech?

  1. Na co si dát při konfiguraci vozů pozor?
  2. Které prvky výbavy opravdu využijete?
  3. Které jsou spíše zbytečné?
Číst více

Alternativní pohony - cesta k nižším nákladům

  • Proč uvažovat o jejich využití ve firmě?
  • Co vám přinese CNG pohon?
  • Jaké jsou výhody hybridních aut?
  • A co elektromobily, mají už smysl?
Číst více